Blog: Cijfers en grafieken liegen niet, of soms wel?

Blog: Cijfers en grafieken liegen niet, of soms wel?

Een weblog van Ellen Samwel. Zij verzorgt de online marketing binnen JEM-id. Samwel schrijft deze weblog exclusief voor Goedemorgen.

Zeker het laatste jaar kregen we heel wat grafieken voorgeschoteld. Darrell Huff onthult in zijn boek op welke sluwe manieren statistische cijfers worden misbruikt om een mooier beeld te schetsen of de waarheid te verdraaien. Hij leert je kritisch te denken en met een flinke dosis argwaan om te gaan met de eindeloze stroom van cijfers die op je afgevuurd worden als iemand iets wil ontkrachten, bewijzen of verkopen. Trouw, een krant die ik voorheen als beTROUWbaar beschouwde, goochelt ook met grafieken. Laatst nog stonden er twee bijna identieke grafieken naast elkaar, maar er stonden compleet andere getallen op de y-as, terwijl ze cijfers van twee periodes met elkaar wilden vergelijken. Uiteraard kloppen de cijfers, maar het gaf een totaal vertekend beeld voor mensen die te snel lezen. Media (zoals tv en kranten) doen alles om lezers te trekken of om verhalen groter te maken dan dat ze daadwerkelijk zijn, dus wees gewaarschuwd. Bekijk volgende keer grafieken dus langer voordat je een conclusie trekt en wil je echt de waarheid weten, zoek dan ook gelijk naar getallen van bijv. voorgaande jaren om goede vergelijkingen te kunnen maken.

Waar we grafieken wél nuttig voor kunnen gebruiken, is het inzichtelijk maken van je interne zakelijke data. Maar dan uiteraard realistisch en met goede betrouwbare vergelijkingen ;-) Het kunnen combineren van de juiste data uit systemen is een krachtig instrument om de juiste keuzes voor jouw bedrijf te kunnen maken. Data speelt dan ook een belangrijkere rol in veel organisaties. De meest bekende vormen die worden gebruikt, zijn uitgebreide rapportages en dashboards. Er zijn verschillende tools op de markt die goed zijn in het visualiseren van gegevens, bijvoorbeeld Microsoft's Power BI of QlikView. Of het nu is om klanten blijer te maken, partners gedag te zeggen of juist nieuwe klanten aan te trekken; Business Intelligence (BI) is niet meer weg te denken.

Laatst bekeek ik een online interview (vanaf 1.40.40), waarbij de directeur van CM.com (een bedrijf dat jaren geleden nog net niet uitgelachen werd en inmiddels beursgenoteerd is) aangaf alles te meten en ook daadwerkelijk keuzes maken op basis van cijfers en grafieken. Denk hierbij aan: 'wat kost acquisitie?' 'Is het bijv. beter om meer budget voor afdelingen (en personeel) uit te geven of kunnen we beter een compleet bedrijf overnemen?' etc.

Veel softwarepakketten, zoals bij ons 'GreenCommerce', bevatten veel data die je als gebruiker veel waarde kunnen bieden, bijvoorbeeld op het gebied van financiën, commercie of operationele processen. Cijfers als omzet, kosten per maand of klant, maar ook bijv. het aantal klachten of cijfers over welke producten uit jouw assortiment het beste lopen (per klant), zorgen ervoor dat je hier als organisatie direct op in kunt spelen. Daarnaast kun je met de kennis en overzichtelijk grafieken uiteindelijk op een makkelijke manier anderen (bijv. potentiële klanten of collega's) onderbouwd overtuigen.

Doe je hier zelf nog weinig mee? Start vandaag nog en kijk hoe je stap voor stap het gebruik hiervan kan optimaliseren. Succes!


Voorbeeld van misleidende grafieken; De cijfers van de X-as zijn in beide grafieken hetzelfde, alleen krijg je een totaal vertekend beeld, omdat de cijfers van de Y-as van elkaar verschillen. Beeld je nu eens in dat in de rechter grafiek 2013 /m 2017 staat i.p.v. 2008 t/m 2012 en je beide grafieken (perioden) met elkaar zou vergelijken... (Bron: DataScienceJunction)

Bron: Ellen Samwel

Deel artikel