Blog: Hoe autonoom is uw kas?
Geplaatst op 11 februari 2020
Anno 2020 kunt u geen vakblad, website of vakbeurs meer bezoeken zonder het woord autonome kas of een synoniem daarvoor tegen te komen. Want uw kas moet data-driven worden! Sterker nog, als u vandaag de dag nog gewoon teler bent, door uw kas loopt en doet wat u denkt dat goed is, bent u wel echt blijven hangen in 2019. Dat moet toch via data, algoritmes en AI en dat alles kan nu al, als u het moet geloven.
En hier zit wel enigszins een risico. Ik ben een enorme voorstander van verdere automatisering en de ambitie richting de autonome kas. Het blijft ten slotte gek dat een proces waar vele euro's mee gemoeid zijn toch afhankelijk blijft van de groene vingers en het gevoel. Oftewel ik ben voorstander van autonome kassen, maar ik ben een tegenstander van het feit dat dit meer en meer een marketingwedstrijd aan het worden is, in plaats van een technologie wedstrijd.
Op dit moment zie je regelmatig teksten voorbijkomen, die tot de verbeelding spreken, over de mogelijkheden. Daarnaast zie je regelmatig onderzoekvoorstellen of resultaten voorbijkomen over wat de kansen zijn voor al deze nieuwe technologie. Maar vaak is het zo dat wanneer je wat verder de diepte induikt, het geschetste beeld toch wat genuanceerder ligt. "De autonome kas is de kas die volledig geregeld wordt vanuit een control room!" En hoe herkennen we dan ziektes in deze kas? En hoe beoordelen we bijvoorbeeld arbeid? Dat blijkt dan vaak toch nog iets minder autonoom te zijn, en daar is het getrainde oog van de teler nog noodzakelijk. Oftewel we maken de goede stappen maar al snel ontstaat er ruimte voor verkeerde interpretatie van de termen die worden gebruikt.
Nu hebben ze dit probleem ook al herkend in de autowereld. In de autowereld gebruiken ze daarom een 6 stappen normeringen voor autonoom rijden, de SAE normeringen. Hierin staat eenvoudig en toch duidelijk beschreven wat je mag verwachten van een auto met een bepaald level. Daarnaast zie je dat deze levels steeds vaker worden gebruikt in bijvoorbeeld automagazines. Er staat dan in de tekst dat de betreffende auto een level 2 autonomie heeft op de snelweg. Oftewel voor iedereen wordt het dan duidelijk wat deze auto zelf kan, maar ook wat je als bestuurder zelf nog moet doen.
Zou het niet mooi zijn om, in deze tijd waarin de autonome kas onderwerp van discussie is, zo snel mogelijk een normering te ontwikkelen om autonomie te beoordelen en vergelijkbaar te maken? Zo weet u als bestuurder exact wat u mag verwachten van de autonome kas en wanneer u zelf nog gewoon lekker ouderwets mag telen.
Bron: Link
Bron: Patrick Dankers
Meer nieuws