Blog: Innovatie bloeit op in barre tijden
Geplaatst op 14 april 2020
We leiden alweer meer dan een maand een vreemd leven. Een leven waarin we veel minder kunnen en veel minder mogen, maar waarin we toch ontzettend veel doen. Hoe moeilijk, pijnlijk en confronterend die situatie soms ook is, gelukkig laten heel veel mensen zich juist nu ook van hun innovatieve kant zien. Zo attendeerde iemand mij laatst op de Flower Boost Challenge, een initiatief om de zwaar getroffen sierteeltsector te steunen.
Bloemen vernietigen, eeuwig zonde
Miljoenen mensen zitten thuis, miljoenen bloemen moeten worden vernietigd. Het lijkt een simpele rekensom, maar dit leidde tot een supergoed idee. Michiel Brockhus, marketingmedewerker van een fabrikant voor pompen en kleppen, telde één en één bij elkaar op. Het bedrijf bestelde bloemen voor alle medewerkers. Zij een mooie bos, de kweker een mooie bestelling. Klap op de vuurpijl: het bedrijf daagde anderen uit om hetzelfde te doen. De Flower Boost Challenge was geboren en verspreidt zich sindsdien door Nederland.
Uitvinden in tijden van crisis
Het is maar één van de vele initiatieven die voortkomen uit de corona-crisis. Van de sierteelt, tot de zorg of de horeca; van multinationals tot de winkel om de hoek; overal zie je prachtige innovatieve ideeën die het leven iets minder stil, stom of ingewikkeld maken. Een overschot aan bloemen of juist een tekort aan aandacht, we verspreiden of vullen aan waar dat maar nodig is.
Samen sterk
Natuurlijk kunnen dit soort initiatieven maar een deel van de klap opvangen. Maar als de afgelopen weken ons iets leren, dan is het wel dat alle beetjes helpen. Dat kleine inspanningen grote gevolgen kunnen hebben en dat je niet te lang moet nadenken, maar vooral moet doen. Deze kant van de ellende maakt het hopelijk ook voor al mijn collega's net iets makkelijker om door deze bizarre tijd heen te komen.
Bron: Rudi Riemens
Meer nieuws