Blog: Investeer in de relatie met uw klant, juist nu!

Blog: Investeer in de relatie met uw klant, juist nu!

Een weblog van Eric Flinterman. Hij is sparringpartner voor ondernemers in de tuinbouw bij ABAB. Eric schrijft deze weblog exclusief voor Goedemorgen.

Dat er momenteel veel aan de hand is op de wereld, is duidelijk. De kosten stijgen enorm en de vraag staat onder druk. De consument kan zijn/haar euro maar één keer uitgeven. Investeer daarom juist nu in een goede klantrelatie.

Veel ondernemers praten vooral over afzet. Intensief en frequent, fysiek klantcontact komt veel te weinig voor. Toch is investeren in uw klantrelaties uw meest lucratieve bezigheid. Een goede relatie met uw klanten levert altijd een hogere prijs op jaarbasis op. Ook kunnen uw klanten uw kennis beter benutten en bent u sneller op de hoogte van wijzigingen in de markt.  

Seizoenproduct
Als u een seizoenproduct teelt, moet u elk jaar weer uw naamsbekendheid opbouwen. Dit gaat sneller als u een aantal weken voordat uw weer in productie bent, uw klanten bezoekt. Misschien kunt u in de periode dat u niet levert, toch van u laten horen. Bijvoorbeeld door even te bellen, een mailtje of appje te sturen of door langs te gaan. Ook als u jaarrond produceert, zijn er seizoensinvloeden waarop u kunt inspelen. In een periode waarin er minder vraag is naar uw product, kan extra klantcontact mogelijk het dal wat nivelleren. Of misschien kunt u uw klant helpen een actie in te vullen.

Maak een planning
Door uw klanten in kaart te brengen, kunt u een planning maken van wie u wanneer bezoekt, bovenop het gangbare digitale contact. Door de 20/80- regel toe te passen, weet u waar u het meeste rendement kunt behalen. Vaak is 20% van uw klanten verantwoordelijk voor 80% van uw omzet. Het verschilt wel per klant hoe vaak u hem moet bezoeken om een hechte band op te bouwen. Uit mijn ervaring blijkt dat een belangrijke klant zeker vier keer per jaar bezocht moet worden. Door tussen de bezoeken nog een keer te bellen of een mailtje te sturen, verhoogt u het rendement van uw bezoeken. Voor buitenlandse klanten is dit meestal niet haalbaar. Maar ook die stelt het wel zeer op prijs als u één keer per jaar op bezoek komt.

Interessante bijeffecten
Door de relatie met uw klant te versterken, past u bijna ongemerkt kleine zaken aan. Zo sluit uw aanbod beter aan bij de wensen van uw klanten, met een betere, duurzamere relatie als gevolg. Ook krijgen uw klanten een beter gevoel van wat wel en niet kan. Daarnaast wordt het steeds duidelijker welke klanten goed bij u passen en welke minder. Uiteindelijk krijgt u zo steeds meer klanten die goed bij u passen en ontstaat er een eerlijke, wederzijdse relatie. En daarvan profiteert u uiteindelijk allebei!

Meer weten?
Wilt u hier eens over sparren? Neem dan contact met mij op via telefoonnummer 073-6465419 of stuur een bericht.

Bron: Eric Flinterman

Deel artikel