Blog: Is bevlogenheid zweverig of juist dé sleutel?

Een weblog van Wouter van Vliet. Hij is sectormanager tuinbouw bij Van Iperen. Wouter schrijft deze weblog exclusief voor Goedemorgen.

Een paar weken geleden had ik, in de pauze van een bijeenkomst, een geanimeerd gesprek over bevlogenheid van mensen in organisaties. De meningen over de betekenis ervan liepen nogal uiteen. De een vond het maar niks; 'al dat zweverige gedoe, niet lullen maar poetsen'; dat heb ik altijd van mijn vader geleerd, werd er gezegd. Een ander begon hard te lachen. Hij had net een inspiratiesessie gehad met het managementteam onder begeleiding van een coach. Deze coach kon het mooi vertellen, maar hoe het in de praktijk toe te passen dat was nog lastig. Want tja, we hebben het allemaal druk en in de waan van de dag geen tijd om over bevlogenheid na te denken. Weer een ander vroeg zich af wat dat allemaal wel niet kostte zulke sessies. Iedereen kan zich wel coach noemen, maar dat betekende volgens hem nog niet dat je dan de wijsheid in pacht hebt.
 
Er was in zijn ogen maar één coach die echt geweldig is en dat was Louis van Gaal. Die zette tenminste iedereen in zijn kracht en je kon tijdens zijn persmomenten zo smakelijk om hem lachen. Ik luisterde en moest grinniken om deze uiteenlopende meningen over de betekenis van bevlogenheid. Heel herkenbaar en voor alle meningen valt iets te zeggen. Deze meningen staan eigenlijk mijns inziens ook wel voor de fase waarin een bedrijf dat groeit zich bevindt. Elke fase met zijn unieke kenmerken.
 
Als ik terugkijk naar de ontwikkeling van ons eigen bedrijf de afgelopen jaren hebben we al deze fases ook doorlopen en doen we dat eigenlijk nog steeds. Maar de vraag is; wat kan die bevlogenheid van mensen voor een bedrijf betekenen en wat levert het op?
 
Bevlogenheid gaat naar mijn mening over de bezieling, betrokkenheid, inspiratie en het enthousiasme van mensen. Uit onderzoek blijkt dat slechts een derde van de medewerkers in Nederland écht bevlogen is met  het werk. Organisaties met bevlogen medewerkers leveren volgens mij betere prestaties, gaan voor een hogere standaard in klantvriendelijkheid, hebben minder ziekteverzuim en de energie werkt aanstekelijk voor de omgeving. In mijn optiek is het toepassen van bevlogenheid heel eenvoudig; terug naar de basis als organisatie en focussen op zaken waar mensen energie van krijgen. Niet harder, maar slimmer werken. Van Gaal zou zeggen; 'niet harder trainen, maar iedereen in zijn kracht zetten'. En dat is wat mij betreft waar het elke dag om draait. Dat resulteert in  bevlogenheid.
 
Tot slot. Een collega stuurde me na het bovenstaande gesprek onderstaand tegeltje, volgens hem raakte deze tekst de kern van bevlogenheid en hoe het uit te dragen in een organisatie. Ik ben het in ieder geval met hem eens.

Vertel het me en ik zal het vergeten
Laat het me zien en ik zal het onthouden
Laat het me ervaren en ik zal het me eigen maken

Bron: Goedemorgen

Deel artikel