Blog: Tomorrow plant
Geplaatst op 05 maart 2020
Planten voor morgen. Daar is FloraHolland eind 2019 mee begonnen. Vervolgens heeft het project een periode stil gelegen maar begin februari is men er weer mee begonnen.
Op een van de veilklokken komen beelden en partij gegevens van producten. Vervolgens gaat de klok lopen naar de bodemprijs. Deze bodemprijs is te herkennen aan een blauwe stip in het klokfront. Deze blauwe stip ofwel bodem prijs komt vaak overeen met de vraagprijs van de kweker. Je kunt dus meer bieden dan de vraagprijs en vervolgens krijg je de planten een dag later geleverd. De planten zijn fysiek niet te bekijken. Kwekers bieden al redelijk wat partijen aan en na wat ik kan inschatten wordt hiervan maximaal 5% verkocht.
Graag zou ik willen aangeven dat ik niet tegen verandering ben en begrijp ik dat er vele redenen zijn om traditionele systemen aan te passen. In ons boek 'Changing the game' beschrijven we waarom een sector gaat veranderen. Een aantal gedachten uit 'Tomorrow plant' kan ik me goed voorstellen als zijnde een positieve verandering.
Nu heb ik het niet precies bijgehouden maar als ik het inschat zit ik dit jaar zo'n 30 jaar op de tribune. Daar om heen heb ik de nodige veranderingen meegemaakt maar het inkopen op de klokken is de basis gebleven. In de periode dat ik op de tribune werkzaam ben geweest is er veel gebeurd. Het was in 1994 dat ik naar een veilingmedewerker ging om te vragen of ik stroom kon krijgen op mijn bank om een computer aan te kunnen sluiten. Samen zijn we dit gaan uitvoeren. Enkele jaren later was er de proef "informatie veilen". Een proef wat toen te vroeg in de tijd was. Nog weer wat later hadden we een werkgroep waarmee we de netto-bruto prijs hebben ontwikkeld. Maar het belangrijkste was dat we een modern afzet systeem hadden wat met zijn tijd mee evolueerde. De plantenklokken waren qua ontwikkeling veel verder als de bloemenklokken. Inmiddels is deze situatie gekanteld en hebben de ontwikkelingen zeker 10 jaar stil gestaan.
Zo af en toe komt er wel eens een klant naast mij zitten. Ze komen vanuit landen ver van hier. Per vliegtuig komen ze een of twee dagen en willen dan snel en veel planten zien om deze te kunnen kopen. Vroeger kwamen klanten vaker want nu gaan ze ook naar Italië of Spanje. Maar wanneer ze gaan kopen, kopen zij vaak vrachtauto's met 43 karren ruimte welke zo snel mogelijk gevuld moeten worden. Vervolgens moeten de papieren voor de douane gemaakt worden en dit alles moet kloppen. Ruimte om te wachten op planten welke de volgende dag komen is er niet. Ik heb het wel eens meegemaakt dat er in Nederland een vrachtauto gekocht werd, twee chauffeurs werden ingevlogen en vol met planten ging de vrachtauto rijden. In het thuisland werd de vrachtauto weer verkocht.
Als zelfstandige kom je bij veel bedrijven over de vloer. Ieder bedrijf heeft zo zijn kosten en is verantwoordelijk voor zijn eigen bestaan. De kosten stijgen overal en dit zie je terug in marges of eindprijzen. Degene die ook in contact staan met de consument begrijpen dat de verkoopprijs een behoorlijke invloed heeft op de verkoop. De consument geeft een bepaalde waardering aan een product, met alle bijbehorende diensten, en bepaald vervolgens of hij de bloem of plant wel of niet koopt.
Bovenstaande punten hebben allemaal te maken met ontwikkelingen, veranderingen en prijsvorming. Wanneer je veel informatie hebt is het makkelijker om de juiste beslissingen te nemen als wanneer je geen praktijk ervaring hebt en niet bekend bent met de geschiedenis van een onderneming. Maar ook met veel kennis kan je toch een beslissing nemen welke niet per definitie succesvol behoeft te zijn. Maar je neemt een weloverwogen beslissen. Gaat het fout dan heb je een goede les gehad en doe je het de volgende keer weer beter. De meest belangrijke les welke ik van huis uit hebt meegekregen en mijn dochter ook mee geef, is om te allen tijden eerlijk te zijn. De waarheid komt altijd boven water. Bij een coöperatie behoort, naar mijn idee, een coöperatieve cultuur en daar behoorlijk eerlijkheid op de eerste plaats te staan. Het gezamenlijk belang is prioriteit en dat kan alleen met openheid en transparantie. 'Tomorrow plant' is geen succes maar de marketingafdeling van FloraHolland heeft wel de boodschap gekregen om te communiceren dat 'Tomorrow plant' een groot succes is.
Bron: Dico Drost
Meer nieuws