Blog: Verkeerde afslag genomen?

Blog: Verkeerde afslag genomen?

Een weblog van Hans Ligtenberg. Hij is oud-docent Groene bedrijfskunde aan de Hogeschool Inholland in Delft en als vrijwilliger actief bij PUM. Deze weblog schreef hij exclusief voor Goedemorgen.

In 1885 heeft de heer Daimler, als eerste op deze wereld, de verbrandingsmotor gepatenteerd. Stel je voor dat wij nu in een wereld zouden leven waarin elektriciteit voor alle energie zorgt. Stel je dan voor hoe het zou zijn als we nu allemaal elektrische auto's (Electric Vehicle)hadden en sommigen mensen een overgang naar benzineauto's voorstellen. Wat zou er dan gebeuren?

Als we omschakelen dan moeten we plotseling olie/benzine uit vreemde landen importeren. Onze economie wordt dan afhankelijk van beschikbare benzinevoorraden. Een kleine crisis en ons land komt dan tot stilstand en worden dan zeer afhankelijk van buitenlandse mogendheden en dat voelt niet goed.

Een benzine auto heeft 10 keer zoveel onderhoud nodig dan een elektrische auto. Uiteindelijk gaat de benzine vele malen meer kosten dan elektra in vergelijking met een EV. Ook moeten we een hele infrastructuur van tankstations aanleggen langs allerlei wegen, dit terwijl we elektra gewoon thuis, 24/7, beschikbaar hebben. De bevoorrading van deze stations wordt ook weer door veel vervuilende auto's via onze al veel te drukke wegen verzorgd.

Natuurlijk is elektriciteit niet ongevaarlijk maar de vergelijking met benzine valt gunstig uit. Dus minder branden en ongelukken. Fossiele brandstoffen zijn per definitie eindig, wellicht is het dan slimmer om het te bewaren voor echte noodgevallen. De verbranding van benzine zorgt trouwens ook nog voor smerige lucht. Ook gaan EV's 2 tot 5 keer langer mee.

Ook zijn verbrandingsmotoren zeer inefficiënt, er gaat veel energie en warmte verloren. Ook de productie van benzine kost veel energie. EV's zijn  circa 70% efficiënter dan benzine auto's. Het is veelal ook erg onhandig rijden, je moet steeds schakelen want een verbrandingsmotor heeft allerlei hulpmiddelen zoals een versnellingsbak, koppeling en een bijzonder smeermiddel nodig.

Uiteindelijk kom je toch tot de conclusie dat de mensheid eind achttienhonderd echt een verkeerde afslag heeft genomen. Het lijkt dus echt verstandig om op elektra via wind en zon, over te schakelen. Toch zal dat nog wel even duren.

Deze column is gebaseerd op een artikel van Garry Thorpe in EV News (Australië).

Bron: Hans Ligtenberg

Deel artikel