Ellen Samwel: Werkgeluk door automatisering?
Geplaatst op 23 mei 2023
Welkom in een wereld waar technologieën zich in rap tempo ontwikkelen en automatisering een steeds grotere rol speelt. Heb je weleens nagedacht over jouw baan in 2030?
Velen maken zich zorgen dat in deze geautomatiseerde toekomst banen verdwijnen en het persoonlijke contact tussen mensen verloren zal gaan. Maar laten we eens een andere kant van het verhaal bekijken. In deze blog lees je hoe automatisering juist persoonlijk contact kan versterken en hoe je jouw bespaarde tijd beter in kan vullen.
Met de aanhoudende vooruitgang van technologieën zoals kunstmatige intelligentie, robotica en geavanceerde algoritmen bevinden we ons in een tijdperk van automatisering. Banen die ooit werden uitgevoerd door mensen, worden steeds vaker overgenomen door machines, met als resultaat efficiëntie en kostenbesparingen. Denk aan chatbots, automatiseringssoftware op kantoren, volledig geautomatiseerde loodsen, platforms etc. Informatie kan sneller worden verstrekt, routinetaken kunnen beter worden uitgevoerd en bedrijven staan nog beter met elkaar in verbinding. Begrijpelijk dus dat sommigen bezorgd zijn dat deze technologische revolutie op den duur ook persoonlijk contact vervangt. Maar in plaats van vervanging, zal automatisering dit juist transformeren en kunnen versterken.
Hoewel automatisering veel repetitieve taken kan overnemen, zijn er bepaalde menselijke vaardigheden die van waarde blijven en simpelweg niet door machines kunnen worden vervangen. Empathie, creativiteit, emotionele intelligentie en sociale vaardigheden onderscheiden ons als mensen. Ze zijn essentieel bij het opbouwen van sterke persoonlijke relaties en het begrijpen van complexe menselijke behoeften.
Persoonlijk contact blijft van onschatbare waarde, naast dat automatiseringen de efficiëntie verbetert. Heb je bijvoorbeeld ChatGPT al geprobeerd binnen jouw organisatie? Natuurlijk zijn er nog imperfecties, maar ik verwacht dat deze chatbot steeds slimmer zal worden. Zelf probeer ik hiermee werkzaamheden (zoals onderzoek en het schrijven van teksten) ‘slimmer’ te doen waardoor ik meer tijd heb voor klantbezoeken en klanttevredenheid. Door automatisering blijft er extra tijd over voor écht belangrijke zaken: goede kwalitatieve relaties met collega’s, partners en klanten. En juist die ‘verbinding’ zorgt voor het echte (werk)geluk! Hoe maak jij hier meer tijd voor vrij?
Nog niet overtuigd? Check deze volledige video (TED talk met Dr. Robert Waldinger) of een langere versie: The Diary Of A CEO: Life-changing Lessons From The Longest Ever Study On Human Happiness!
P.S. De blog is geschreven met behulp van ChatGPT.
Opdracht: ‘’Schrijf een blog van ongeveer 400 woorden over de toekomst van automatisering waarbij juist persoonlijk contact belangrijk blijft. Schrijf de blog in stijl van mijn vorige blogs (linkjes van 3 blogs toegevoegd). ;-)
Bron: Ellen Samwel