Eric Flinterman: Buitenlandavontuur

Eric Flinterman: Buitenlandavontuur

Een weblog van Eric Flinterman. Hij is sparringpartner voor ondernemers in de tuinbouw bij ABAB. Eric schrijft deze weblog exclusief voor Goedemorgen.

Internationaal ondernemen is van alle tijden. Toeleveranciers volgen hun klanten en markten over de hele wereld. Als Nederlands bedrijf heb je vaak een streepje voor vanwege de zeer specialistische expertise en innovatiekracht. Ondanks de voordelen en kansen, is goed internationaal ondernemen een enorme uitdaging en niet zonder risico’s. Het rechtssysteem werkt in andere landen anders dan hier. En ook de cultuur is natuurlijk anders.

Aangehouden aan de grens
Zelf zag ik het bijvoorbeeld misgaan op fiscaal vlak bij een leverancier. Op de terugweg van een zakenreis werd in de rij voor mij bij de douane een Nederlandse tuinbouwtoeleverancier tegengehouden. Hij mocht niet mee met onze vlucht naar Nederland. Er bleek iets niet goed geregeld te zijn op fiscaal gebied tussen de twee landen. Doorbelastingen tussen bedrijven in verschillende landen (transfer pricing) moeten goed gedocumenteerd zijn.

Dingen veranderen als uw bedrijf groeit
Ook dichter bij huis kunt u tegen regels aanlopen waar u misschien niet bij stilstaat. Heeft u een webshop waarmee u ook klanten over de grens bedient? Tot bepaalde bedragen hoeft u geen omzetbelasting te betalen. Dat lijkt heel gunstig als u net start. Maar als de zaken steeds beter gaan lopen, gaat u over bepaalde omzetdrempels heen en bent u wél btw-plichtig in het betreffende land. Deze drempels verschillen ook nog per land en kunnen tot grote boetes leiden.

Buitenlandavontuur wordt serieuze onderneming
Ik zie dus dat ondernemers tegen verschillende problemen aanlopen als ze over de grens gaan ondernemen. Dat is ook niet gek. Vaak begint het met een klein buitenlandavontuur; gewoon eens iets proberen over de grens. Op een gegeven moment krijgt deze handel een grotere omvang en dan transformeert het van een pilot naar internationaal bedrijf. De zaken gaan dan zo goed lopen dat een ondernemer besluit een werkruimte te huren, omdat dat toch handiger is in het klantcontact. Dan kan de belasting aldaar zeggen dat het bedrijf een ‘inrichting’ heeft en belastingplichtig is in betreffende land. Dat hoeft helemaal niet erg te zijn, maar het is wel handig om daarop voorbereid te zijn.

Spreid risico’s
Natuurlijk zie ik niet alleen maar risico’s. Er zijn ook legio internationale kansen. Slim ondernemen door risico’s te spreiden is er zo een. Ik heb bijvoorbeeld klanten in mijn portfolio die werken met internationale agenten. Door samen te werken met buitenlandse partners houden ze de organisatie slank. Als zij veel verdienen, moeten zij het geld onderling verdelen, maar bij een slecht lopende markt worden de risico’s ook gespreid.

Slim ondernemen
Een andere strategie die ik zie, is het verkennen van andere afzetmarkten. Kassenbouwers doen dat bijvoorbeeld. Zij hebben met enorme grillen in de markt te maken. Het ene jaar kunnen ze het werk niet aan en het andere jaar valt de handel grotendeels stil. Dit vraagt een enorme flexibiliteit. Er zijn kassenbouwers die hun kasdekken aangepast hebben zodat ze die ook kunnen inzetten om zonneparken te bouwen. Zo kan de internationale handel toch doorgaan.

Risico’s en kansen in overvloed. Hoe bepaalt u wat het beste bij u past en waar u op moet letten? Mijn tip: u hoeft niet alles zelf uit te vinden. Er is al heel veel ervaring met ondernemen in het buitenland, doe er uw voordeel mee!

 

Bron: Eric Flinterman

Deel artikel