Eric Flinterman: Footprint als basis voor innovatie

Eric Flinterman: Footprint als basis voor innovatie

Een weblog van Eric Flinterman. Hij is sparringpartner voor ondernemers in de tuinbouw bij ABAB. Eric schrijft deze weblog exclusief voor Goedemorgen.

Heeft u al een footprintberekening van uw bedrijf gemaakt? Of denkt u: waarom zou ik? U kunt natuurlijk wachten tot dit verplicht wordt gesteld door uw afnemers of de overheid, maar er zitten ook voordelen aan om er nu mee te beginnen.  

Ondernemers die hier al mee bezig zijn, hebben inzicht in de kansen om hun footprint te verlagen. Sterker nog: ondernemers die hun footprint weten, hebben deze inmiddels al verlaagd met tientallen procenten, soms wel tot 50%.  

Ketensamenwerking
Voorlopers in het berekenen van hun footprint werken vaak samen met andere partijen in de keten om samen de footprint verder te verlagen. Dit kunnen zij immers niet alleen. Het bloempotje, het substraat, het uitgangsmateriaal; al deze zaken hebben invloed op de uiteindelijke footprint. Door samen te werken en elkaar te informeren in de keten, kunnen ondernemers elkaar versterken en de gehele keten verbeteren. Dit geeft absoluut een voordeel in de afzet. Het gaat niet alleen om uw belang, het gaat ook om het belang van de hele sector. Als we laten zien dat we als sector actief bezig zijn om de footprint in de keten te verlagen, staan we sterker tegenover de overheid. Niet alleen vanwege de actieve houding om te verduurzamen, maar ook omdat we door deze berekeningen veel beter weten waar de kansen en knelpunten liggen. We zijn nog zoekende in het nieuwe collectief. In ieder geval moet deze gezocht worden in de keten, maar ook in de regio.

Co-creatie
Een afvalverwerker en een tuinbouwbedrijf kunnen door samen te werken allebei hun footprint verlagen en hun positie versterken. Door actief co-creatie (de kracht van luisteren en samenwerken in gelijkwaardigheid) op te zoeken, gebeuren er mooie dingen. Het leuke van co-creatie is dat we vooraf niet weten wat de echte vernieuwing gaat worden. De footprint helpt de creatie te kwantificeren en is zo een mooie tool om echt te vernieuwen. Hier zijn we immers altijd al goed in geweest.

We blijven innoveren, maar wel in een ander speelveld. Innoveren om de footprint te verlagen, de kosten te beheersen, minder afhankelijk te worden van ongrijpbare krachten en aan de wensen van de markt te kunnen blijven voldoen. De bijvangst is minstens zo belangrijk en soms zeer verrassend. We krijgen een beter contact met onze toeleveranciers en onze klanten. Hierdoor ontstaat een efficiëntere keten en meer binding met de markt.

Footprintberekening: de nieuwe basis voor innovatie.

Bron: Eric Flinterman

Deel artikel