Jill van der Knaap: Eerst zien, dan geloven

Jill van der Knaap: Eerst zien, dan geloven

Een weblog van Jill van der Knaap. Zij verzorgt de marketing en communicatie binnen jem-id. Jill schrijft deze weblog exclusief voor Goedemorgen.

“Heb jij ook zo’n hekel aan ….” “Kost het jou te veel tijd om ….” “Wil jij graag meer doen in minder tijd?” “Dan hebben wij de oplossing!”

Een paar loze kreten waar ik doorgaans een beetje de kriebels van krijg. Zeker op sociale media weten influencers (het vaak jonge) publiek te overtuigen om een product aan te schaffen. Een soort Tel Sell in een modern jasje, alleen is de drempel tot transactie lager dan ooit.

Niet alleen voor consumenten vind je dit soort kreten in overvloed, ook in de B2B sector kunnen ze er wat van. En niet zonder reden, want het blijft een succesvolle verkoopformule. Achter ieder bedrijf zitten nog steeds mensen aan de knoppen, die gevoelig zijn voor bevestiging en zoeken naar herkenning. Echter, gelukkig met een minder impulsieve transactie dan vaak bij consumenten het geval is. En daar wordt soms de plank misgeslagen; zakelijke teksten worden een letterlijk reclamespotje. Het ‘Wij-van-WC-eend’ advies spat er nog net niet vanaf.

Nu moet ik wel met de billen bloot, want zelf gebruik ik zulke kreten ook heus weleens in mijn commerciële teksten. Als product marketeer voor een softwareproduct, is het stimuleren van verkoop één van mijn voornaamste doelen. Daar ga ik ook niet spannend over doen. Natuurlijk geloof je in het product of de dienst die je levert; logisch dus dat je daar met enthousiasme over spreekt. Maar voordat je dat in de praktijk kan bewijzen, is een beetje naamsbekendheid toch wel lekker. Zeker in deze online wereld waar concurrentie op iedere hoek van het web ligt, zijn bepaalde zoektermen nu eenmaal de oplossing van een loze kreet. Helemaal kom je er dus niet onderuit.

Toch probeer ik voorzichtig te zijn met het gebruik van zulke kreten. Het is veel sterker om ervaringen van anderen te delen over jouw product. Zelf check ik ook altijd eerst de referenties online of in mijn omgeving, voordat ik een hotel boek. Iedere lezer prikt door een reclametekst; de kunst is om het te onderbouwen met feiten en referenties. En goede referenties, die krijg je alleen maar als je een steengoed product of service kan bieden.

Over een steengoed product gesproken… “Wil jij ook meer doen in minder tijd?!”

Ach, check eerst maar eens onze referenties en beslis zelf ;-)

 

Bron: Jill van de Knaap

Deel artikel