Laura Nowee: Samen groeien, co-branding in sierteelt
Geplaatst op 09 oktober 2023
Bekendheid vergroten, zichtbaarheid verbeteren en verkopen stimuleren. Dat zijn drie mooie doelen waar veel verkoop- en/of marketingstrategieën in een bedrijf op focussen. Als marketeer ben ik hier ook dagelijks mee bezig. Een interessante ontwikkeling in de sierteelt vind ik dan ook de initiatieven om samen te groeien.
Co-branding is een marketingconcept dat al jaren wordt toegepast. Merken weten op een slimme manier de samenwerking op te zoeken in het aanbieden van producten en/of diensten. Red Bull en Go Pro vind ik hier een mooi voorbeeld van. Ogenschijnlijk twee geheel verschillende producten, maar gericht op dezelfde doelgroep. Daarnaast bewijst de samenwerking uit liefdadigheid tussen McDonalds en Burger King in de strijd tegen kanker dat samen groeien zeer doeltreffend is.
Ook in de sierteelt zie je steeds meer samenwerkingen. Dit kan variëren van een langdurige samenwerking tot een gelegenheidssamenwerking, afhankelijk van de behoeften en doelstellingen van de betrokken partijen. Waar collectieven focussen op de producten van verschillende kwekers onder één merknaam op de markt te brengen, zie je ook samenwerkingen rondom bijvoorbeeld een beurs. Een gezamenlijke mixkar aanbieden kan voor een klant enorm interessant zijn.
Deze trend zie ik ook terug in het gebruik van HortiHeat. Met HortiHeat kunnen kwekers eenvoudig en snel hun producten promoten en verkopen. Al jarenlang maken verkooporganisaties van HortiHeat gebruik om de verkoop vanuit verschillende kwekers te verzorgen. Dankzij de workspaces van HortiHeat kun je nu ook heel gemakkelijk voor een speciale gelegenheid de samenwerking met een andere kweker aangaan.
Maak jij al gebruik van manieren om samen te groeien?
Bron: Laura Nowee