Martine van der Meer: Andere clubkleuren

Martine van der Meer: Andere clubkleuren

Een weblog van Martine van der Meer. Zij is verantwoordelijk voor communicatie en HRM bij CombiVliet. Martine schrijft deze weblog exclusief voor Goedemorgen.

Ben jij voor Ajax of Feyenoord? Dat was altijd zo’n vraag op school vroeger. Ik als voetballeek, dacht dan, weet ik veel, moet je voor of tegen iets zijn dan?
Maar dit is bij mening mens toch wel een ding. Je bent of voor het één of voor het ander. Allebei heb ik nog nooit gehoord… Zouden er mensen zijn die voor beide voetbalclubs een seizoenskaart hebben, T-shirts van beiden in de kast hebben hangen en deze willekeurig dagelijks dragen, omdat ze gewoon liefhebber zijn van voetbal? Ik heb het nog nooit gehoord.

Nu zijn die ‘clubkleuren’ toch wel een ding. Wij lopen hier bij CombiVliet al sinds de vorige eeuw in onze eigen stijl. Een stijl waar je je thuis bij voelt, je behoort tot deze groep, je hebt ervoor gekozen. Als we als bedrijf meededen aan een bedrijvenvoetbaltournooi, hadden we onze eigen clubkleuren en streden voor ons bedrijf om te winnen. Om de beste te zijn. Zodat onze bedrijfsnaam bovenaan zou staan. En zo ging dat niet anders met de bedrijfsprestaties. Ieder bedrijf wil toch de beste zijn? Bovenaan het lijstje! Voor ons bij CombiVliet, was dit al een sport op zich, de beste zijn. Operational excellence. Het moet kloppen van A tot Z. Het moet perfect. Geen toevalligheden, nee voorbereid zijn. En dat is een beetje het DNA waarin we zijn opgegroeid.

En nu krijgen we andere clubkleuren, een andere naam (waar ik het in mijn vorige blog al over had), alles wordt anders. We worden Agro Care. We gaan samen met een andere topclub! Dus ging je altijd jaren naar het Feyenoordstadion met je Feyenoord-shirtje, ineens ga je naar Amsterdam met een Ajax-shirtje aan. Dat is best wenen hoor.
 
Het gaat niet om de kleuren, want Feyenoord en Ajax zijn beiden rood/wit/zwart met iets van goud. Dus qua kleur hetzelfde, maar toch qua gevoel anders. We vinden de naam Agro Care mooi, de kleuren van het logo zijn de kleuren van een tomaat: groen en rood dus altijd goed. Maar het zijn nog niet de kleuren waarin we ons thuis voelen. En natuurlijk gaat het niet om de functionaliteit, het materiaal, de kleuren, de kledingstukken, etc. Dat is het niet, het gaat om de emotie. Is dat dan belangrijk?

Een mens is emotie. Alles is emotie. Kijk maar eens naar de fluctuaties in de wereld en op de wereldmarkt. Kijk maar eens naar een voetbalwedstrijd.
We zijn nu bezig met het bestellen van de nieuwe bedrijfskleding in de nieuwe clubkleuren. Hoe voelt het om de eerste keer dat shirt aan te doen? Misschien nog een beetje onwennig, maar we gaan ervan uit dat net als bij een goede wedstrijd, het wisselen van shirts uiteindelijk een afsluiting is van een mooi en bijzonder hoofdstuk.

Op naar het volgende hoofdstuk.

En omdat ik niet van voetbal hou, hou ik gewoon m’n eigen kleding aan!

Bron: Martine van der Meer

Deel artikel