Peter Smulders: Onboarden, juist nú
Geplaatst op 31 oktober 2022
Wat een onzekere tijden beleven we op dit moment in onze sector. Ik draai al een hele tijd mee maar een crisissituatie als nu heb ook ik nog nooit meegemaakt.
In gesprekken met veel van mijn klanten blijkt dat ze allemaal in de “overlevingsstand” gaan. “Hoe kom ik deze winter door?” is een van de belangrijkste vragen. Niet belichten? Later planten? Personeel vasthouden of laten gaan? Het zijn allemaal overlevingsvragen die “as we speak” beantwoord moeten worden.
Het zijn noodzakelijke stappen om voor de korte termijn een oplossing te bieden.
Maar laten we ook beseffen dat de glastuinbouw een té belangrijke factor is in onze economie om te laten verdwijnen. Dat gaat ook zeker niet gebeuren. Alleen al om de simpele reden dat je de kracht van het bedrijfsleven nodig hebt om de energietransitie te kunnen realiseren. Óók voor bijvoorbeeld de gebouwde omgeving. Investeringskracht zit immers in gezonde bedrijven. En niet in subsidiepotjes van de overheid.
Ongetwijfeld zullen we zien dat er bedrijven vervroegd stoppen. Of, erger nog, gaan sneuvelen. Maar de sterkste bedrijven zullen blijven.
Lange termijn
Het is daarom van belang voor bedrijven om óók in deze crisistijden het langere termijnperspectief voor ogen te houden. Dat is uiteraard gemakkelijker gezegd dan gedaan. Zeker met deze ongewisse toekomst.
Maar een van onze belangrijke productiefactoren die we enigszins in de hand hebben is onze menselijke arbeid. Dat zijn onze medewerkers.
Want als we die ervaring weg laten lopen uit onze bedrijven is die ook voorgoed weg. En zal het enorm lang duren voordat we die weer op niveau hebben. En dat geldt voor zowel specialistische teeltmanagers als voor goed ingewerkt uitvoerend personeel.
Anticyclisch denken op het gebied van personeelsmanagement en opleiden van personeel is daarom cruciaal. Dat wil zeggen: investeren in je mensen zodat je ze “on board” houdt voor als de tijden verbeteren. En misschien moeten we wel écht gaan onboarden. High potentials van buiten de sector naar binnen halen om nieuwe kansen en nieuwe mogelijkheden te verkennen. Mogelijkheden waar we nog niet aan hadden gedacht. Maar die wel de toekomst kunnen betekenen van onze bedrijven.
Veel succes!
Bron: Peter Smulders