Bedankt Plant-campagne raakt juiste snaar
Geplaatst op 15 december 2021
De beoogde doelgroep, de Aesthetic Explorer, geeft de campagne een rapportcijfer 8,5. Vorig jaar was dat een 8. Bovendien geeft 90% (82% in 2020) van de doelgroep aan de campagne aantrekkelijk te vinden, 81% (76% in 2020) vindt de campagne persoonlijk relevant en 92% (89% in 2020) vindt de campagne leuk. 97% van de doelgroep zegt de campagne gemakkelijk te begrijpen.
Meer koopintentie
Van de doelgroep voelt 77% zich aangemoedigd om planten te gaan kopen, dat was vorig jaar nog 71%. Naast het directe effect op de koopintentie geeft nog eens 33% aan de komende twaalf maanden meer planten voor zichzelf te gaan kopen en 28% meer planten cadeau te gaan geven.
De campagne in het kort
De campagne liep niet in alle vier de kernlanden (Duitsland, Frankrijk, Verenigd Koninkrijk en Nederland) op hetzelfde ogenblik. Wel werden dezelfde middelen ingezet: YouTube, Facebook, Instagram en Pinterest - en op straat digitale reclameschermen (behalve in het Verenigd Koninkrijk). De andere pijlers van deze campagne waren PR-acties, influencer samenwerkingen en content op Mooiwatplantendoen.nl en de zusterkanalen in Duitsland, Frankrijk en Verenigd Koninkrijk. Ook was er een aantal shopper activaties rondom Bedankt Plant.
PR in Nederland: de Carričreplant
Redacteuren van bladen als vtwonen, Jan, Libelle, Volkskrant Magazine, Metro en Telegraaf Werk werden met een bus bezocht en uitgenodigd voor een korte coaching sessie, waarin ze erachter kwamen welke plant bij hun doel past: behoefte aan meer creativiteit, meer focus of juist extra motivatie? Bij al deze wensen past een persoonlijke 'Carričreplant'. Hiernaast stond deze test ook online op Mooiwatplantendoen.nl, Beaumonde.nl en MarieClaire.nl. Het definitieve resultaat van de PR-activiteit kunnen we nog niet delen omdat er nog een aantal publicaties aankomt, zoals in LINDA Magazine - editie maart 2022. Met een aantal andere redacties zijn we nog in gesprek.
PR in Duitsland: inzoomen op de groene werkplek
In Duitsland was de PR-aanpak drieledig. Medio augustus ontvingen redacties van consumentenmedia newsflashes met groene werkplektips. Met een live experiment lieten we redacties van lifestyle magazines zelf ook ervaren wat planten op je werkplek voor je doen. We kozen samen met hen een aantal planten om de eigen werkplek te vergroenen. Ten slotte onderzochten we de relatie tussen Duitse thuiswerkers en hun planten. De resultaten op hoofdlijnen: deze drietrapsraket resulteerde in 87 publicaties waarvan 30 in print, met een bereik van ruim 205 miljoen consumenten en een mediawaarde van bijna € 800.000. Bekijk een publicatie die is voortgekomen uit het live testen.
PR in Frankijk: le Bureau Merci les Plantes
Naast de gebruikelijke persberichtgeving werden journalisten, influencers en willekeurig werkend publiek uitgenodigd om in het groen te komen werken. Dat vond plaats in een co-working space die omgevormd werd tot een office-jungle voor veel werkplezier: "Bureau Merci les Plantes".
De resultaten: 133 publicaties waarvan twaalf in print, vier op de radio, 30 online (waaronder Elle.fr) en het overgrote deel posts en stories gemaakt door influencers, met een totaalbereik van ruim 24 miljoen consumenten.
PR in Verenigd Koninkrijk: the Houseplant Hide-out
In de 'concrete jungle' (stadsgedeelte met weinig groen) bij Boxpark in Londen plaatsten we een bijzondere installatie. Hier konden pers en consumenten zich onderdompelen in een wereld van planten en het effect ervan op je welbevinden. Ook hier maakten we een koppeling met (thuis)werken. Voor de installatie werkten we samen met Award-winning designer DaeWha Kang en plantenexpert James Wong. Bekijk de film om deze planten experience zelf te beleven.
De resultaten mogen er ook zijn. De PR-acties hadden 78 publicaties tot gevolg, waarvan zeven in nationale printmedia. Hieronder waren dagbladen zoals Daily Mirror, The Sun en de Daily Express. De overige waren online en/of regionaal waarin meestal ook de film is meegenomen. In totaal realiseerden we hiermee ruim 1,2 miljard contactmomenten.
De influencer campagne wordt binnenkort afgerond, de resultaten hiervan volgen op een later moment.
Bron: Goedemorgen
Meer nieuws