Deel jouw bedrijfsverhaal ook met de hele wereld
Geplaatst op 24 maart 2023
Op Instagram en Facebook nam Lambert Zwinkels (Barreveld) de consument als eerste mee in zijn kas en deelde zijn persoonlijke tips over de verzorging van de blauwvaren. Momenteel is het podium voor Bromelia Specialist Siegfried Bunnik en later deze maand volgt Robin van Dijk met de hortensia’s van The Mastergrowers.
De verhalen achter de producten
De posts, stories en reels laten zien hoe deze drie kwekers hun planten met liefde voor de natuur laten groeien en bloeien. Aangevuld met de ‘tips voor thuis’ kan de consument daarna zo lang mogelijk genieten van zijn kamerplanten. De berichten en filmpjes moeten verrassen en informeren. Het zijn de verhalen achter de producten, over kweken met aandacht voor mens en milieu, over de passie van de makers en verkopers. Kortom, verhalen die bijdragen aan een positief imago van de sector.
Strategisch plan
Terwijl in maart de eerste serie kwekersverhalen is gestart, wordt er volop gewerkt aan het vervolg. Want ook een serie met positieve verhalen over de sector vraagt om een strategisch plan. De sectorverhalen – waarin natuurlijk ook bloemenkwekers en handelsbedrijven voorbij zullen komen - maken deel uit van de bestaande contentstrategie van Bloemenbureau Holland. Ze zijn dus geen op zichzelf staande activiteit en worden altijd aan een campagne gekoppeld. De blauwvaren, bromelia en hortensia zijn onderdeel van de huidige Trend Collectie. "Door de content vanuit de trends en sector aan elkaar te verbinden, zorgen we voor extra zichtbaarheid en bereik. En natuurlijk versterken we ook andere initiatieven die bijdragen aan een beter imago van de sector. Zo is er bij The Mastergrowers meteen ook een filmpje opgenomen om de consument uit te nodigen voor een bezoek tijdens Kom in de Kas."
Gezien, gewaardeerd en gedeeld
"Online communicatie heeft een groot voordeel. De resultaten zijn snel beschikbaar en dat maakt het voor ons mogelijk om snel te evalueren, meer inzichten te krijgen in de behoeftes van de consument en de content continu te verbeteren. De eerste resultaten van de berichten vanuit de kas van Lambert Zwinkels zijn meteen al veelbelovend. De persoonlijke verhalen en het kijkje achter de schermen worden gewaardeerd, consumenten leren hierdoor iets nieuws en bekijken de berichten langer en vaker. Met een bereik van ruim een half miljoen mensen, die in totaal bijna 1,5 miljoen keer een uiting bekeken, zijn wij erg tevreden. Verhalen over mensen raken de emotie en zorgen dat mensen makkelijker reageren. We zien bijvoorbeeld dat de Facebook post van Lambert Zwinkels die door zijn kas fietst bovengemiddeld scoort."
Samen met de sector
Het zijn de eerste stappen in gerichte communicatie vanuit de sierteelt, aldus Bloemenbureau Holland. "Terwijl we ervaring opdoen met de eerste uitingen van sectorcommunicatie, ontwikkelen we een strategie voor de langere termijn. Dat doen we met de sector samen. In de komende tijd wordt een klankbordgroep met kwekers en handelaren samengesteld om mee te denken over communicatiethema’s en creatieve concepten. De mogelijkheden en kansen zijn enorm en de eerste reacties vanuit de sector positief."
Heb jij een goed verhaal?
"We zijn continue bezig met het verzamelen van aansprekende en bijzondere verhalen van kwekerijen en handelsbedrijven. Heb jij er één of heb je een idee? Laat het ons weten, we komen graag bij je langs om hier samen een mooi verhaal over te maken. Stuur je mail aan Loes Klop, via l.klop@bloemenbureauholland.nl. Vermeld je bedrijfsnaam en laat ons in het kort alvast weten welk verhaal jij wilt vertellen, bijvoorbeeld over duurzaamheid of innovatie in je bedrijf. Zodat de consument inzicht krijgt in de kracht van de sierteelt."