'We Hebben Meer Bloemen Nodig' was groot succes
Geplaatst op 21 oktober 2022
De campagne-inzet bestond uit tv, online video en social media (Facebook en Instagram). Tv zorgde voor de hoogste herkenning, vooral bij de Franse consument. De belangrijkste conclusies uit het onderzoek van Motivaction:
- De waardering voor de campagne is het hoogst sinds deze in 2018 van start ging. Onze belangrijkste doelgroep, de Aesthetic Explorers, waardeert de campagne met een 8,5 (ten opzichte van een 8,1 in 2021).
- De consument is meer dan ooit geïnteresseerd in bloemen – en in het kopen van bloemen. Maar liefst 77% van de Aesthetic Explorers is dankzij de campagne aangezet tot het kopen van bloemen. (2021: 65%). Bij de Engelse Aesthetic Explorers ligt dit percentage zelfs op 91%.
- De koopintentie voor kamer- en buitenplanten lift mee op die van bloemen. De koopintentie van de Aesthetic Explorers steeg naar 68% (kamerplanten) en 62% (buitenplanten). Of zoals een Franse respondent het formuleerde: “Joyful. Craving for some more flowers or another small plant to brighten up my house a little more.”
- De campagne scoort met 35% een stuk hoger op herinnering dan de vorige edities (allemaal lager dan 30%).
- In 2021 werd de campagne ondersteund met een tv-commercial van 10 seconden. Dit jaar kozen we voor een commercial van 20 seconden. Een goede keus, want de duidelijkheid van de boodschap bij de doelgroep nam toe van 91% in 2021 naar 97% in 2022.
- Ook bij de doelgroep Status Seekers was er waardering voor de campagne: ze beoordeelden die met een mooie 7,3, net als in 2021.
- Jongeren van 18 tot 35 jaar voelen zich gemiddeld het meest geïnspireerd tot het kopen van bloemen na het zien van de campagne.