Planten voor mobieltjes
Geplaatst op 31 augustus 2023
Onderzoek van IVN Natuureducatie wijst uit dat planten een positieve impact hebben op de sfeer in de klas én de prestaties van leerlingen verhogen. De hogere luchtvochtigheid en zuurstofgehalte zorgen voor verbetering van de luchtkwaliteit in het klaslokaal en daarmee voor een betere werking van de hersenen. In een onderwijsomgeving met planten zijn zowel docenten als leerlingen creatiever en productiever. Het onderzoek laat zien dat planten in de klas ook het sociale klimaat ten goede komt. Ze zorgen voor een gevoel van kalmte waardoor stress en agressiviteit verminderen. Daarmee hebben planten feitelijk het tegenovergestelde effect van mobieltjes in de klas.
De mobiele telefoon blijkt negatieve effecten te hebben op de taalvaardigheid en de sfeer in de klas. Kinderen worden individualistischer waardoor ze minder makkelijk contact met elkaar maken. Ook zorgt mobiel telefoongebruik voor meer agressie en een hoger risico op persoonlijkheidsstoornissen. Onderzoek toonde aan dat de leerprestaties zijn verbeterd op scholen waar mobiele telefoons nu al verboden zijn.
Jungleklas
Om scholen een handje helpen, wil Bloemenbureau Holland jungleklassen creëren door klaslokalen van onder tot boven te vullen met luchtzuiverende planten. Om hier kans op te maken, sturen klassen een mailtje naar klasvolplanten@gmail.com. Een foto van de klas en een korte toelichting waarom deze klas moet winnen, is voldoende om kan te maken. Naast de vergroening van het lokaal wint de klas ook een les over planten en verzorging en een verzorgingskit. Met het lespakket van Air So Pure kunnen ze de planten zelf onderhouden.