Kennisuitwisseling nieuwe generatie bloemisten
Geplaatst op 27 maart 2023
De studenten brengen onder andere een bezoek aan de veiling, een groothandelscentrum en de Keukenhof. Ook gaan ze langs bij productiebedrijven om te ontdekken waar de bloemen vandaan komen, hoe ze geteeld worden en zich steeds aanpassen aan nieuwe marktontwikkelingen en -behoeftes. Namens Stichting Chryson (het collectief van alle Nederlandse chrysantenveredelaars- en kwekers) neemt veredelaar Deliflor Chrysanten de studenten mee in het veredelingsproces en de wereld van chrysanten. Namens de collectieve promotie voor Amaryllis (Amaryllis.info) krijgen de studenten bij Marrewijk Amaryllis uitleg over het veelzijdige en diverse Amaryllisassortiment en het teeltproces waarbij ook veel aandacht is voor duurzaamheid. Het van origine Franse verpakkingsbedrijf Clayrton’s laat zien en voelen wat mooi, praktisch en duurzaam verpakken is. Marketingbureau Concept Factory – tevens mede organisator van deze reis – brengt consumentenkennis en trends samen voor de studenten.
Open voor kennisuitwisseling
Afgelopen week was de eerste groep van 60 studenten in Nederland. De deelnemers, zowel Franse studenten en begeleiders als de deelnemende bedrijven in Nederland hadden veel vragen aan elkaar. Hoe ziet de bloemist van de toekomst eruit, wat zijn de prioriteiten, uitdagingen en wensen? Hoe worden bloemen geproduceerd en verhandeld in Nederland, hoe zit het met de traceerbaarheid, efficiëntie en duurzaamheid? Wat kopen de consumenten morgen en hoe verkoop je dat? Waarom zijn er bloemen middenin de winter en hoe zit het met seizoensarbeid en werkomstandigheden? De meest interessante gesprekken ontstaan als je studenten van gemiddeld 25 jaar oud met ervaren ondernemers en experts in één ruimte samenbrengt. Dat is kennisdeling op z’n best: live en met een kop koffie in plaats van achter een scherm of gebaseerd op aannames of erger: vooroordelen.
Toekomstbestendig
Twee onderwerpen die erg actueel zijn onder de nieuwe generatie bloemisten in Frankrijk zijn: 1. duurzaam en lokaal en 2. maatschappelijk verantwoord ondernemen. Op dat vlak hebben alle gastbedrijven iets te vertellen: ze zijn allemaal en met goede redenen actief en betrokken in een gezonde en toekomstbestendige sector. Met de gepassioneerde experts die een kijkje in hun keuken geven, toont Nederland zich als een wereldwijde, onmisbare partner in de sierteeltsector met een sterke drang naar innovatie, samenwerking, en oneindige aanpassingsvermogen. “Indrukwekkend, heel anders dan gedacht, de moeite waard en super leerzaam” zijn veel gehoorde geluiden van de bezoekende Franse studenten. Het is een mooie eerste stap om de brug te bouwen naar een nieuwe generatie bloemisten in Frankrijk.
Deliflor chrysanten
Bij chrysantenveredelaar Deliflor kan de productieketen bijna niet beter of sneller. Door het gebruik van robots naast mensenhanden om de verse stekken te laten wortelen, staan de jonge chrysanten binnen enkele uren in de kas en na 10 tot 14 dagen zitten ze in productie bij de telers in Nederland. “Ieder jaar komen er ongeveer 15 nieuwe toprassen op de markt uit de 400.000 kruisingen die we maken. Ziekteresistentie, betere weerstand, langere houdbaarheid en uiteraard nieuwe kleuren en vormen zitten in het hart van onze selectieactiviteiten”, vertelt Bob Persoon, Market Manager bij het bedrijf. “Persoonlijk ben ik benieuwd om te horen hoe studenten de verschillende bloemkenmerken en -kwaliteiten waarderen. Als je weet dat het gemiddeld tussen 2 en 7 jaar duurt om een nieuw ras op de markt te brengen, is het opletten dat we de juiste keuzes maken!” Samen met de andere chrysantenveredelaars en -kwekers is Deliflor verenigd in Stichting Chryson. Gezamenlijk doen ze markt- en consumentenonderzoeken, volgen nauwlettend de trends en voeren de promotiecampagne ‘Just Chrysanthemum’, waarmee ze de vele mogelijkheden laten zien om met chrysanten te scoren bij consumenten.
Van Marrewijk Amaryllis
Iets verder op, maar nog steeds in het mooie Westland, kweken Lisa en Arno van Marrewijk al 10 jaar lang 6 soorten amaryllissen. Hun met zorg gesorteerde stelen worden naar alle delen van de wereld geëxporteerd. “Duurzamer, schoner en leuker”, zo maken ze eigen keuzes om hun onderneming toekomstbestendiger te maken. Hun energievoorziening is een sprekend voorbeeld: met een WKO-installatie en zonnecollectoren slaan ze zomers warmte op voor in de winter en ‘s winters kou op voor in de zomer. Hun meest recente initiatief is een 100% papieren verpakking. Lisa : “Het laat wel veel snippers achter, op de grond in de verpakkingszone, maar liever dit dan tonnen plasticvellen overal opgestapeld in de schuur. Via onze social media kanalen hebben we direct contact met onze eindklanten in de bloemenwinkels: die papierensliertjes nemen ze ook voor lief. Maar toch, ga ik de studenten rechtstreeks vragen wat ze echt willen en denken!”
Clayrton’s
Clayrton’s, die al 20 jaar innoveert met een duidelijke duurzaamheidsstrategie, is ook aanwezig om een ‘touche parfaite’ aan dit event toe te voegen. Het bedrijf pioniert op dat gebied, met grondstoffen afkomstig uit Europa en in Frankrijk gefabriceerde hoezen en verpakkingen. Diane Goupy, Sales Nederland bij de verpakkingsfabrikant laat verschillende nieuwe hoezen zien en voelen, “want ieder boeket verdient een andere presentatie en bescherming.” De beweging naar lokaal en milieuvriendelijk geproduceerde bloemen vraagt logischerwijs om duurzamere verpakkingen, zonder het gewilde gevoel, kleuren en structuur links te laten liggen. “We investeren veel in het uitvinden en -proberen van nieuwe materialen en geloven dat ze in de toekomst meer ruimte en aandacht krijgen van de consumenten. En de nieuwe generatie bloemisten spelen daarin een sleutelrol!”.