'Blijven zoeken naar oplossing schouwen'
Geplaatst op 22 december 2022
"Om het schouwen voor kopers prettiger te maken, zijn er al de nodige stappen gezet. Denk aan goede verlichting, bredere looppaden, een buy-now knop om KlokVoorVerkoop te kopen en een schouw app met een mogelijkheid om het aanbod te markeren. Er is ook volop geëxperimenteerd met het opstellen per productgroep. Helaas heeft dat nog niet de gewenste oplossing geleid. Deze oplossingsrichting laten we dan ook los."
Volop proefgedraaid
Bij de diverse pilots met het opstellen per productgroep met de productgroepen roos, hortensia, zonnebloemen en freesia zag Royal FloraHolland geen effect op de logistieke dienstverlening (eindtijd). "Uit de pilots blijkt dat we 35% van alle producten bij elkaar kunnen opstellen. “Van kopers horen wij terug dat dit een vooruitgang is, maar dat een uitbreiding naar meer productgroepen nodig is. Maar dit kan niet zonder dat dit gevolgen heeft voor een ander belangrijk criterium: de eindtijd. Een criterium dat nóg meer kopers belangrijk vinden”, aldus projectmanager Frank van der Zande."
Om meer dan 35% van de productgroepen bij elkaar op te stellen is het belangrijk dat er in ieder pickgebied om 06.00 uur voldoende werk is en dat het werk over de cellen heen overeenkomt in zwaarte en hoeveelheid en dat ieder pickgebied om ongeveer dezelfde tijd klaar is. Is dit niet het geval, dan verschuift het uitleveren van de laatste pickgebieden naar achteren en zorgt dit voor latere eindtijden.
"We zien geen mogelijkheden om meer dan 35% van de productgroepen bij elkaar op te stellen, zonder dat dit invloed heeft op de eindtijden. Daarom gaan we niet verder met deze oplossingsrichting om het schouwen te verbeteren. We gaan nu kijken of we het aantal producten dat we bij elkaar opstellen kunnen verhogen door dit per veilgroep te doen, waarbij productgroepen in meerdere cellen kunnen staan. We kijken hier ook nadrukkelijk naar chrysanten en tulpen. Maar voortaan we iets doen, toetsen we nog in de maand januari bij kopers of we daarmee op het goede spoor zitten. We rekenen de effecten op de logistieke dienstverlening door. Daarom duurt het wat langer dan gewenst."
Heb je feedback over de voorgestelde oplossingsrichting, goede suggesties of wil je meedenken? Neem dan contact op met Frank van der Zande, projectmanager, tel. 06-31653424 of frankvanderzande@royalfloraholland.com.
Bron: Royal FloraHolland