RFH balanceert logistieke middelen met TMS

RFH balanceert logistieke middelen met TMS

Royal FloraHolland heeft de transportkosten aanzienlijk verminderd. Als coöperatie is Royal FloraHolland beheerder van de logistieke middelen (fusten, stapelwagen, CC-containers). De onbalans van deze logistieke middelen is een bekende uitdaging in de sierteeltsector, het zorgt voor extra zorgen en kosten. Als alle fusten namelijk op één locatie staan, ligt het werk op andere locaties stil.

Royal FloraHolland vermijdt de onbalans en verminderd de transportkosten. Een direct resultaat van het nieuwe Transport Management Systeem van Adaption, gekoppeld aan de al bestaande datewarehouse software en poolmanagement software. Om erachter te komen hoe dat precies is gegaan, zijn we in gesprek gegaan met Jaap Boomhouwer, Productowner Logistieke middelen bij Royal FloraHolland.

Nieuwe oplossing voor Royal FloraHolland
Vorig jaar heeft Adaption het TMS voor verladers geïmplementeerd bij Royal FloraHolland. Hierbij zijn koppelingen gemaakt met het bestaande datawarehouse en poolmanagement software zodat alle processen soepel samenwerken. Inter-vestiging en teler-gerelateerde transporten zorgen voor tijdige en juiste aanvulling van logistieke middelen op de diverse Royal FloraHolland locaties. Zo kan het werk doorgaan en Royal FloraHolland kan haar klanten en telers continue bedienen.

Resultaten
De nieuwe TMS oplossing ondersteunt Royal FloraHolland bij het efficiënt plannen van transporten. Daarnaast biedt het TMS inzicht in kosten, voorraden en logistieke stromen per locatie. De planlogica in het TMS van Adaption ondersteunt de voorraadbeheerders en planners in hun dagelijkse werkzaamheden. Het TMS doet onder andere planvoorstellen op basis van vooraf ingestelde parameters. Hierdoor hoeft een planner slechts te controleren en goed te keuren, in plaats van zelf ingewikkeld planningen te maken. Ook is de communicatie met vervoerders deels geautomatiseerd door transportopdrachten automatisch te versturen. Deze communicatie verloopt digitaal via het vervoerdersportaal. Dit geeft de planners een overzicht wanneer een transport definitief door een vervoerder wordt geaccepteerd en/ of afgewezen. Hierop kan de planner, waar nodig, een alternatieve vervoerder verzoeken het transport uit te voeren.

Grip op kosten
Het TMS voor verladers biedt inzicht in kosten met de Ratemanagement tool. Dit is een centraal database voor alle transporttarieven. Tijdens het plannen ondersteunt het Royal FloraHolland door alle geldende tarieven te tonen, op basis van ingevulde variabelen. De planlogica zorgt ervoor dat de juiste vervoerders wordt gekozen voor de specifieke transporten. Binnen deze logica wordt onder andere rekening gehouden met de kosten van het transport. In het geval van Royal FloraHolland ging het niet uitsluitend om de kosten. Zij werken samen, vaak al lange tijd, met een 30-tal vervoerders. Het was dus belangrijk dat het TMS in staat was de transporten gelijk te verdelen over deze 30+ vervoerders. Door de parameters binnen de planlogica-functionaliteit goed af te stellen, alloceert het TMS van Adaption automatisch een vervoerder aan een transport. De planner hoeft slechts te controleren of de keuze die is gemaakt juist is en waar nodig een aanpassing doorvoeren door een alternatieve vervoerder te alloceren.

Inzicht in voorraden en logistieke stromen
De onbalans van logistieke middelen lag aan de basis van de zoektocht naar een nieuw TMS. Om onbalans van logistieke middelen tegen te gaan moest er eerst inzicht zijn in de voorraad per locatie. Daarom heeft Adaption ook een mobiele TMS app geïmplementeerd. Deze mobiele app biedt werkvloermedewerkers inzicht in de inkomende en uitgaande transporten en communiceert dit real-time naar het TMS. Eventuele afwijkingen in geplande versus werkelijke inkomende en uitgaande hoeveelheden worden zo automatisch herkend en geregistreerd.

De zoektocht naar een softwareoplossing was nog een flinke uitdaging voor Royal FloraHolland. Volgens Jaap Boomhouwer leek er geen standaard systeem beschikbaar voor de registratie van logistieke middelen zoals fusten en cc containers die gericht was op het zo handig en efficiënt mogelijk uitbesteden van transport. RFH heeft daarop een zorgvuldige definitie gemaakt van de scope en de diverse benodigde functionaliteit. Deze zijn vervolgens verwerkt in een RFI waarop een longlist van 10 softwareleverancier hun feedback kon geven. Na zorgvuldige evaluatie van de feedback is er een shortlist opgemaakt van 3 leveranciers die vervolgens op locatie een demo mochten geven en daaropvolgend een offerte mochten voorleggen.

Uiteindelijk is de keuze op Adaption gevallen. “Niet voor niks” vertelt Jaap Boomhouwer “Adaption gaf tastbare demo’s, uitvoerig antwoord op vragen, stelde veelvuldig en relevante vragen en nam initiatief met workshops. Daarnaast biedt Adaption een toegankelijk tarief, een toekomstbestendige Cloud oplossing die bij iedere release wordt uitbreidt en is het systeem makkelijk te koppelen aan andere IT-systemen.“

Bron:

Deel artikel