'Uitgeruste chauffeurs is toch een enorme winst?'
Geplaatst op 14 september 2023
Vrachtverkeer prioriteit geven op drukke logistieke wegen, zodat de doorstroming en de verkeersveiligheid verbetert, minder brandstof wordt verbruikt en dus ook minder CO2 wordt uitgestoten. Dat is het idee achter Connected Transport (CT), een landelijk initiatief dat regionaal wordt uitgerold. Janneke Nijsing is als ‘kwartiermaker’ verbonden aan het programma Amsterdam Logistics en Connected Transport: een ‘verbinder tussen de publieke en de private sector’, zoals ze het zelf omschrijft. Op de website van Royal FloraHolland vertelt zij meer over CT Amsterdam Westkant, met onder meer Schiphol en Royal FloraHolland Aalsmeer een belangrijk logistiek gebied.
Verkeerslichten op groen
Hoe werkt Connected Rijden precies? “Bepaalde belangrijke routes voor vrachtverkeer, waaronder de N201 en N232, worden ingericht met slimme verkeerslichten, ook wel iVRI’s genoemd”, legt ze uit. “Die springen op groen zodra een connected vrachtwagen nadert en de verkeerssituatie het toelaat, zodat die dus een streepje voor krijgt boven het overige verkeer. Voor de vrachtwagenchauffeur betekent dit een kortere reistijd, want zijn voertuig hoeft minder af te remmen en op te trekken. Daarnaast bespaart hij kosten omdat hij minder brandstof verbruikt en bovendien levert het milieuwinst op, omdat er minder CO2 wordt uitgestoten.”
Lees hier verder
Bron: Royal FloraHolland