Vanaf 1 juli tarief voor 'niet-geleverde klokpartij'

Vanaf 1 juli tarief voor 'niet-geleverde klokpartij'

De betrouwbaarheid van het Royal FloraHolland-platform is van cruciaal belang. Voor jou als kweker omdat je zo de beste prijs voor je bloemen of planten krijgt. En voor kopers zodat zij krijgen wat ze verwachten te krijgen. Voer je weleens aanbod via een klokbrief (ook wel klok-EAB) in, wat je later toch niet aanvoert op onze logistieke hubs? Bijvoorbeeld omdat je het alsnog direct verkoopt? Of misschien had je het niet eens in de gaten. "Per dag moeten we gemiddeld 40 partijen vlak voor het veilen uit het aanbod halen. In piekperioden loopt dit op tot wel 120 partijen per dag. Dit vervallen aanbod zorgt voor verwarring en teleurstelling bij kopers en onnodig extra werk."

"Soms hebben kopers een vervallen partij al gemarkeerd om in te kopen op de klok of zelfs al gekocht via Klokvoorverkoop. Ze verwachten partijen te kunnen kopen die uiteindelijk niet beschikbaar blijken te zijn op onze hubs en de klok. Dit heeft een negatieve impact op hun inkoopproces en zet de betrouwbaarheid van onze sierteeltmarktplaats onder druk", aldus Royal FloraHolland. "Onze medewerkers moeten het vervallen aanbod elke dag handmatig verwijderen. Wat extra werk en onnodige kosten meebrengt, die nu collectief door kwekers worden betaald. Per 1 juli 2024 voeren we daarom een tarief in van €19,- per ‘niet-geleverde klokpartij’ voor klok-EAB partijen die na controle op aanvoer de status ‘vervallen’ hebben gekregen. Dit tarief rekenen we direct door aan de betrokken kweker."

Betrouwbaar platform
"
We zien precies welke kwekers het afgelopen jaar vervallen aanbod hebben gehad. We informeren deze kwekers persoonlijk, zowel via e-mail als via de Veilingmeester of Accountmanager. Zo informeerde veilingmeester John van der Hulst ook een aanvoerder toen hij zag dat een groot deel van de aangemelde partijen niet werd geleverd. Het bleek dat de aanvoerder op basis van voorspellingen EAB’s opmaakte en zich niet bewust was van de consequenties. Zij hebben hierna het interne aanvoerproces aangepast en een extra kwaliteitscontrole ingevoerd voordat er naar Royal FloraHolland wordt verzonden. Een klok-EAB wordt nu pas ingestuurd als de partijen klaar staan voor verzending."

Lees hier meer

Bron: Glastuinbouw Nederland

Deel artikel