Marktbezoek sierteelt Polen smaakt naar meer

Marktbezoek sierteelt Polen smaakt naar meer

Tien bloemenkwekers, een veredelaar en een potplantenkweker, allen lid van Royal FloraHolland, reisden op 31 augustus af naar Polen voor een tweedaagse reis. Het doel: kansen ontdekken op de Poolse markt.

Polen is de meest ontwikkelde en volwassen economie van Midden- en Oost-Europa. Ook op sierteeltgebied presteert het land goed. "Polen is momenteel het vijfde exportland voor Nederland wat betreft snijbloemen en planten. Dit is te danken aan de liefde van Polen voor bloemen en de groeiende welvaart in het land", vertelt mede-organisator Manon Poot, productmanager bij Royal FloraHolland. Nadat de uitnodiging werd verstuurd, was het maximum aantal deelnemers al snel bereikt.

Een week voor de reis leerden de deelnemers elkaar kennen tijdens een bijeenkomst. Daar vond ook de presentatie van het 'Landenrapport Polen' plaats en er was een online kennismaking met Agnieszka Murawska van de Nederlandse ambassade in Polen. Zij fungeerde tijdens het bezoek als gids, wat door beide kanten als zeer prettig werd ervaren.

Interessant programma
Twee dagen is niet al te lang en ze werden optimaal benut. Zo bezocht de Nederlandse groep een groothandel, bloemisten, supermarkten en bouwmarkten in Warschau en in de buurt van de hoofdstad. Ook gingen ze naar de beurs Flower Expo Poland. John Heijboer (Zentoo): "Ik vond het leerzaam en leuk om met een groep van diverse persoonlijkheden en teelten in contact te komen en met hen eindklanten te ontmoeten. Op deze manier begrijp je beter hoe de eindklant denkt en hoe zij tegen bepaalde zaken aankijken. Deze kennis nemen wij weer mee naar de kwekerij."

Optimaal beeld van een land
Productmanager en mede-organisator Coen Verspeek: "Het was de eerste keer sinds lange tijd dat we een buitenlands marktbezoek organiseerden. Dat is een mooie rol voor Royal FloraHolland, waarbij we (lid)aanvoerders helpen inzicht te krijgen in een andere markt. De nieuwe aanpak, een informatieve presentatie vooraf op basis van het landenrapport en vervolgens met eigen ogen gaan kijken en ervaren, blijken een waardevolle match. De landenrapporten geven veel consumenteninformatie over een land. In combinatie met gesprekken met bloemisten en groothandel helpt dit ondernemers om een optimaal beeld van een land te krijgen. Na dit succes zijn we ons aan het voorbereiden voor marktbezoeken in 2023."

Bron: Royal FloraHolland

Deel artikel